سه شنبه ، 29 خـــرداد ، 97 En Ar
جستجو :    
 
 
»»  

عنوان :

ورود بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار/توسعه بندر کاسپین توسط بخش خصوصی

تاریخ خبر :۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ۰۱:۱۹:۲۹ ب.ظ
منبع خبر :خبرگزاری فارس
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مراسم امضاء تفاهم‌نامه سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی امروز برگزار شد. در این مراسم، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار داشت: حمل و نقل جزء مسائل اساسی در مناطق آزاد است و قطعاً در مناطق آزاد بدون این نوع ارتباطات و زیرساخت‌های آن، نمی‌توان پیشرفت مناسبی داشت. مرتضی بانک افزود: برای ایجاد بسترهای لازم فعالیت‌های اقتصادی و رونق مناطق آزاد، نیاز جدی به زیرساخت‌های حمل و نقل داریم، حمل و نقل هیچگاه به عنوان یک موضوع استراتژیک در توسعه اقتصادی حذف نمی‌شود. بانک با بیان اینکه صنعت حمل و نقل همچنان مهم‌ترین زیربنای توسعه اقتصادی کشور است، گفت: طبیعی است که اگر مناطق آزاد می‌خواهد پیشران فعالیت اقتصادی در کشور باشد نمی‌تواند از صنعت حمل و نقل دور باشد. وی ادامه داد: با ورود هر فعالیت نو در حوزه‌های مختلف حمل و نقلی کشور باید مناطق آزاد نیز از آن بهره‌مند شوند. وی افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار را گام مهمی در فعالیت کریدور ترانزیتی شمال-جنوب عنوان کرد و گفت: سفر رئیس جمهور به هند این پروژه را تکمیل کرد و مقرر شد هندی‌ها در حوزه ریلی این منطقه نیز سرمایه‌گذاری کنند و شرایط مناسب‌تر خواهد شد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: در مسیرهای هوایی، ریلی، زمینی و دریایی نیازمندی‌های‌ کشورهای همسایه از نقطه‌ای استراتژیک نظیر ایران، امروز بیش از گذشته است و قطعاً هر نوع حرکت و برنامه‌ریزی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، مسمرثمر است. بانک ادامه داد: در حوزه حمل و نقل هوایی دستاوردهای مناسبی حاصل شده و نوسازی ناوگان هوایی کشور آغاز شده است؛ وزارت راه پیشگام استفاده از جذب سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام بود. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: در صدد امضاء پروتکل همکاری گسترده‌ با وزیر راه و شهرسازی هستیم که به زودی این هدف محقق می‌شود. وی به ظرفیت‌های ترانزیتی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با وجود بندرهای مختلف در حوزه دریای خزر باید از این ظرفیت استفاده بهانه داشته باشیم. بانک ادامه داد: مناطق آزاد ظرفیت ارائه خدمات بدون اتکا به اعتبارات و بودجه دولتی دارند؛ امروز توسعه بندر کاسپین، موج‌شکن و پس‌‌کرانه آن توسط بخش خصوصی در حال انجام است و موج شکن آن نیز بدون اعتبارات دولتی است. وی افزود: ما باید بتوانیم قدرت مانور خود را در حوزه‌های مختلف زیربنایی در دریای خزر افزایش دهیم و هرچه ظرفیت ما در خزر افزایش یابد در واقع موقعیت استراتژیک خود را محکم کرده‌ایم و ما باید بخشی از سهم ترانزیت کالای دنیا را از طریق خزر به خود اختصاص دهیم و این با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بهتر امکان‌پذیر است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: ظرفیت در بندر انزلی محدودیت‌هایی دارد اما وجود بندر کاسپین در تکمیل فعالیت بندر انزلی است و این تفاهم‌نامه، امروز بنادر انزلی و کاسپین را در کنار هم تعریف می‌کند. بانک اظهار داشت: در چابهار، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از بنادر مهم اقیانوسی ما هستند که امیدواریم در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار گیرند. وی افزود: این موضوع در کارگروه تخصصی تصویب شده است و پس از تصویب در شورای عالی مناطق آزاد از ظرفیت این دو بندر به عنوان منطقه آزاد استفاده خواهیم کرد که این موضوع برای کشورهایی نظیر چین و هند نیز مطلوبیت دارد.
بازگشت
 
 
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سرمایه گذاری صباتامین می باشد